زنجیرهای کانوایر و انواع آن

در مقاله ای جداگانه در خصوص زنجیرهای صنعتی صحبت شد. اکنون به زنجیرهای کانوایر و انواع آن خواهیم پرداخت:

کلمه کانوایر بر گرفته شده از کلمه انگلیسی Convey به معنای حمل کردن است.
کانوایر جزئی از یک سیستم‌های انتقال و ذخیره‌سازی مواد در صنعت است. تکنیک و دانش نوین در مهندسی کنترل باعث شده تا نوار نقاله‌ها به همراه دیگر سیستم‌های انتقال مواد، در زمره فناوری‌های مدرن قرار گیرند و دامنه کاربرد آن‌ها از صنایع متوسط همچون خطوط تولید و مونتاژ کوچک گرفته تا صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، فولاد، خودروسازی و صنایع دارویی و غذایی گسترده شود. انواع مختلف کانوایر که بنا به نیاز صنایع استفاده می‌گردند به شرح ذیل می‌باشند:

1- اسلت کانوایر:

اسلت کانوایر ها، ماشین آلاتی هستند که در بسیاری از صنایع با کارایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. محصولاتی که با وزن مخصوص و بالا، که در خطوط تولید و مونتاژ نیازمند برخی عملیات ها هستند توسط نوار نقاله اسلت جابجا می شوند. صفحات اسلت اساسا بر اساس وزن محصول، جنس محصول، مکانیزم و کارکرد محصول از جنس ورق آهنی، آلومینیوم، مواد پلیمری ، چوب انتخاب می گردد.

کاربردهای نوار نقاله اسلت :

الف) صنایع خودروسازی و لوازم خانگی بیشترین استفاده را از اسلت کانوایر دارند
ب) خطوط انتقال کالاها و محصولات سنگین در انبار و کارخانجات و مراکز توزیع و پخش کالا
ج) جهت انتقال محصولات در کوره های خشک کن قطعات رنگ کاری شده
د) خطوط انتقال ضایعات حاصل از صنایع خودرو سازی و لوازم خانگی و محصولات خروجی حاصل از آن

2- کانوایر تسمه‌ای:

نوار نقاله یا کانوایر تسمه ای وسیله ای برای انتقال و جابه جایی انواع مواد فله مانند مواد معدنی ,غذایی دارویی,شیمیایی و کشاورزی و نیز انواع مواد بسته بندی شده مانند کارتون جعبه گونی و کیسه در ابعاد و اندازه های مختلف می باشد.دامنه کاربرد نوارنقاله ها در تمامی صنایع کوچک و بزرگ گسترده شده است.

نحوه کارکرد کانوایر تسمه ای:

الف) تسمه بروی دو درام (غلطک) قرار دارد که فاصله این دو از هم مبدا و مقصد محصول را تعیین می کند.
ب) درام اول هرز می گردد و درام دوم توسط نیروی الکترو گیربکس به حرکت در می آید.
ج) مابین این دو درام رولیک های قرار می گیرد که وظیفه آنها هدایت تسمه و جلو گیری از خارج شدن از مسیر تعیین شده است.
د) درام ها باید قابلیت ریگراژ را نیز داشته باشند که در صورت لزوم تسمه را شل یا سفت کند.

3- کانوایر زنجیری:

کانوایر زنجیری یا نوار نقاله زنجیری به دلیل استفاده از زنجیر به عنوان مکانیزم متحرک و بار برنده خود توانایی شکل گیری های نسبتا پیچیده را دارد و به نوعی می توان در اکثر شرایط کاربری و انتقال مواد مختلف از آنها بهره گرفت که طراحی و انتخاب نوار نقاله های زنجیری مستلزم وجود دانش فنی اختصاصی در این زمینه می باشد.

4- کانوایر رولی:

کانوایر هوایی که بیشتر جهت انجام برخي عمليات ، مانند رنگ رزي ، کوره پخت ، و روغن زدايي ،شستشو و غیره است كه بصورت پيوست صورت مي گيرد . جهت تغذيه خط مونتاژ و همچنین جهت انتقال در مسافت های زياد به کار گرفته میشود همچنین در صورتي كه در نزديكي سقف نصب شود ، در استفاده از فضا صرفه جويي مي شود. و اغلب در حمل و نقل داخلي بخش هاي واحدهاي صنعتي استفاده مي شود. کانوایر هوایی نقاله اي است كه از يك سيستم تك ريلي هوايي تشكيل شده است كه شامل يكسري قرقره و يك رشته زنجير مي باشد که بدين صورت بار از قرقره آويخته شده و با حركت زنجير حمل میشود.

مشخصات فنی:

یک نوع از دستگاه انتقال سریع و دقیق است که امکان انتقال بطری خالی به مقصد در طول مسیر از پیش تعیین شده در طول مسیر از پیش تعیین شده تحت نیروی محرکه از هوا تحت فشار معینی به مقصد تعریف شده مورد استفاده قرار می گیرد.
کانوایر هوایی یا نوار نقاله هوایی به طور گسترده در حمل و نقل بطری خالی در صنعت آشامیدنی استفاده می شود.
این دارای سرعت انتقال سریع و راندمان بالا می باشد و می تواند نیازهای ماشین های پرشدن سریع را تامین کند.
از جمله مزایای استفاده از نوار نقاله های هوایی اشغال فضای کمتر در محیط شما می باشد.

 

در صورت تمایل به آشنایی با زنجیرهای الواتور، به مقاله مربوطه رجوع نمائید.